Široké

spektrum

služieb

Naša agentúra vám ponúka široké spektrum príležitostí k spolupráci. Stačí nás kontaktovať a o ostatné sa postaráme!

MIG-15 opäť na SIAF-E

Organizátorom tohtoročných leteckých dní SIAF 2018 na Sliači sa podarilo zabezpečiť aj tento rok účasť viacerých unikátnych lietajúcich strojov. Medzi špičku bude bezpochyby patriť lietadlo MiG-15, OK-UTI 2514 českej spoločnosti Czech Flying Legends.

Organizátorom tohtoročných leteckých dní SIAF 2018 na Sliači sa podarilo zabezpečiť aj tento rok účasť viacerých unikátnych lietajúcich strojov. Medzi špičku bude bezpochyby patriť lietadlo MiG-15, OK-UTI 2514 českej spoločnosti Czech Flying Legends.

V plnej kráse ho návštevníkom predstaví pilot Roman Svoboda, ktorý pôsobil vo vojenskom letectve v rokoch 1982 - 2010. Nalietal viac ako 2700 letových hodín na rôznych typoch lietadiel, najviac však na lietadle MiG 21, a to i ako testovací pilot a inštruktor. Lietal tiež na lietadlách  L29, L39 a má odlietaných viac ako 500 letových hodín na lietadle Jas 39 Gripen. MiG 15 má pre Romana špecifický význam. Na tomto type lietal v armáde jeho otec, a dá sa povedať, že práve obdiv k tomuto stroju priviedol Romana k lietaniu. Je držiteľ licencie CPL(A), je inštruktor a display pilot pre typ MiG 15, na ktorom má nalietaných viac ako 130 letových hodín. (Zdroj: L+K 11/2015, spoločnosť Czech Flying Legends).

O LIETADLE

Mig 15UTI s výrobným číslom 242266 bolo vyrobené v Aero Vodochody pod licenčným typovým označením CS-102, s motorom RD-45. Zálet lietadla sa uskutočnil vo Vodochodoch 22. apríla 1955 s posádkou v zložení Vlastimil David a Antonín Bartoš. Dňa 17.6.1955 bolo lietadlo exportované do Poľska.

V poľskom letectve pôsobilo toto lietadlo až do 22. novembra 1990 ako cvičné-prúdové lietadlo a to prevažne pri 61. LPSzB (Lotniczny Pluk Szkolno-Bojowy) na leteckej základni Biała Podlaska. Počas jeho služby sa v kokpite tohoto lietadla vystriedal celý rad vynikajúcich poľských pilotov, medzi ktorými bol i prvý poľský kozmonaut  Mirosław Hermaszewski. Po skončení vojenskej leteckej služby bolo lietadlo uskladnené a zakonzervované.

V roku 1994 Mig 15 UTI s výrobným číslom 242266 zakúpil pán Tom Smith a odviezol ho do Kalifornie, kde bolo v marci 1996 zaregistrované pod označením N – 41125. Jeho novým domovom sa stalo letisko v Paso Robles CA.  Lietadlo tak mohli obdivovať nielen návštevníci  Estrella Warbird Museum of Paso Robles, ale i priaznivci leteckých dní po celých Spojených štátoch.

V roku 2013 lietadlo kúpila spoločnosť Czech Flying Legends. Mig sa tak po mnohých rokoch mohol vrátiť späť na „české nebo“. Kamufláž lietadla je v českých farbách a na trupe nesie číslo 2514. Toto číslo malo na trupe originálne lietadlo MIG 15UTI z 30. sbolp (stíhací bombardovací letecký pluk), ktoré pôsobilo až do roku 1982 na letisku v Hradci Králové. Lietadlo nesie i charakteristický znak mesta Ostrava na prednej časti trupu, presne tak, ako hradecká pätnástka. Odlišnosťou od pôvodnej farebnej schémy je „tigrie“ zafarbenie na kýle, ktorým sa lietadlo hlási k spolupráci s NATO Tigers Association.

HISTÓRIA ČESKOSLOVENSKEJ PÄTNÁSTKY V ČÍSLACH

  • 17.4. 1951 podpis zmluvy o licenčnej výrobe MiG-15 v Československu
  • 6.11. 1951 zálet MiG-15 vyrobeného v Československu z dovezených dielov
  • júl 1953 výroba MiG-15 kompletne prevedená do Vodochod
  • 1951 - 1954 - v Československu vyrobených 821 jednosedadlových strojov (S-102)
  • 1954 - 1956 - v Československu vyrobených 620 kusov MiG-15 bis (S-103)
  • 1954 - 1961 - v Československu vyrobených 2013 dvojsedadlových UTI MiG-15 (CS-102)